#5 Mijn tips voor het uitstellen van het haar wassen

Hallo allemaal,

Ik heb er al zoveel artikelen over gelezen dat elke dag je haar wassen  slecht voor je haar/hoofdhuid is. En guess what? Ik ondersteun deze redenering. Mijn haar is nog nooit zo glanzend en levendig geweest als nu! Iedereen geeft tips, en ook ik heb verschillende opgevolgd om het uit te kunnen stellen. Uiteindelijk geeft iedereen zijn eigen draai eraan. Wil je mijn tips weten? Lees dan snel verder!

In de zomervakantie (augustus 2015) kreeg ik een ontzettende irriterende hoofdhuid. Met als gevolg veel roos, hoofdwondjes en ontzettend vet haar. Waste ik mijn haar in de ochtend, kon ik het in de avond bij wijze van opnieuw wassen. Via internet opgezocht wat ik kon doen om mijn roos te verminderen en wat voor het uiterlijk nog wel belangrijker was; het minder snel vet worden van mijn haar. Helaas had dit geen resultaat, mijn roos bleef en daardoor mijn vette haar ook.. Daarom ben ik naar de dokter gegaan, waar ik een kuurtje voor mijn haar kreeg. Ik mocht bij deze kuur mijn haar maar 2 keer in de week wassen. Goed begin om te starten met het uitstellen van mijn haar wassen, dacht ik.

Helaas was het minder waar. Van elke dag mijn haar wassen, naar maar 2x in de week mijn haar wassen, was ontzettend zwaar. Ik begon mijn haar te wassen op de maandag en de donderdag. Ik liep helaas nog steeds met vet haar rond. De enige optie die ik kon gebruiken om mijn haar nog een beetje goed voor de dag te houden is door middel van droogshampoo.

DSC01561

Wanneer ik mijn haar waste op de maandag, deed ik op dinsdagavond voor het slapen gaan droogshampoo in mijn haar, hetzelfde voor de woensdagavond en dan waste ik mijn haar op donderdagavond. Aangezien droogshampoo ontzettend slecht voor je haar is, was het ook erg belangrijk dat ik tegelijkertijd de droogshampoo weer afbouwde. Belangrijke tip: breng droogshampoo s’avonds aan (voor het slapen gaan). Dit zorgt ervoor dat de droogshampoo zich goed kan verdelen over je hoofdhuid, waardoor de dag erna je haar niet vet is en je geen witte vegen ziet!

Na de kuur werd mij aangeraden om mijn haar met een zo mild mogelijke shampoo te wassen. Ik heb verschillende shampoo’s geprobeerd, zelfs baby shampoo, maar ik bleef toch korstjes en roos op mijn hoofdhuid krijgen. Uiteindelijk heb ik de juiste shampoo voor mijn hoofdhuid gevonden, de neutral anti roos shampoo.

DSC01584
Ik denk dat uiteindelijk voor iedereen een passende shampoo te vinden is. Ik ben in ieder geval erg te spreken over deze shampoo. Na 2 x gebruiken heb ik geen last meer van korstjes en mijn roos neemt heel erg af. 

Het belangrijkste om je haar minder te gaan wassen in de week, is er toch voor open staan dat je één of twee dagen in de week met vettig haar rondloopt. Hoe vaker je je haar was beurt blijft uitstellen, hoe meer je haar er gewend aan raakt dat je het minder vaak wast. Met als gevolg dat het minder snel vet wordt. Zelf deed ik op dagen dat mijn haar vettig was, mijn haar in een strakke staart. Hierdoor valt de vettigheid van je haar niet op 🙂 En zo zijn er meer trucjes met je haar om de vettigheid te ‘camoufleren’.

Mijn week met en zonder haar-was-dagen ziet er als volgt uit. Op maandagavond was ik mijn haar met neutral anti roos shampoo (ik gebruik geen crèmespoeling, sorry voor de liefhebbers). In de punten van mijn haar doe ik mousse, ik gebruik de mousse van andrelon perfecte krul. Ik föhn het haar handdoek droog. Dan ga ik mijn haar stylen met de babyliss föhnborstel.

Na het föhnen verstevig ik mijn haar met haarspray. Ik gebruik de haarspray van l’oreal paris Elnett Satin. Op de dinsdagochtend gebruik ik in de punten van mijn haar de Haircare Control Cream Care & Oil (argain oil) van de Action.

DSC01559

Daarna ‘fluf’ ik mijn haar opnieuw in model door gebruik van de haarspray. Hetzelfde geldt voor de woensdagochtend en donderdagochtend. Maar op donderdagochtend ‘fluf’ ik mijn haar niet opnieuw in model, maar draag ik mijn haar in een strakke staart. Op donderdagavond was ik mijn haar en gebeurt dit hele riedeltje opnieuw 🙂 Oja en nog het belangrijkste, ik gebruik bijna nooit meer droogshampoo! Dus mijn hoofdhuid wordt zo min mogelijk aangetast.

Door bovenstaande weten jullie hoe ik mijn haar wassen uitgesteld heb en ik mijn haar nu doe. Ik geef hieronder nog wat korte tips mee, plus een aantal antwoorden op vragen waar mensen vaak nog mee zitten.

Tips:

  • Wanneer je gaat starten met het uitstellen van je haar wassen, maak dan veel gebruik van droogshampoo. Ik vond het heel erg om met vet haar rond te lopen, maar droogshampoo doet wonderen! Je hebt ze van verschillende soorten en merken, maar ik ben echt fan van het budget merk, Kruidvat eigen merk.
  • Wanneer je gaat starten met het uitstellen van je haar wassen, dan is het erg belangrijk dat je accepteert dat je sommige dagen met vet haar rond loopt. Tips om het te camoufleren zijn het dragen van een strakke staart/vlecht etc.
  • Wanneer je het haar wassen uitstelt, betekent dit niet dat je maar 2 keer in de week gaat douchen. Ikzelf heb een douchemuts gekocht, deze doe ik op tijdens het douchen, zodat mijn haar niet nat wordt.
  • Geloof mij, wanneer je je haar maar 2 x in de week wast, heb je echt geen vies haar. Vind je het toch geen fijn idee? Dan kun je jezelf ook aanleren om 2 x in de week je haar te wassen met shampoo en de rest van de dagen alleen uit te spoelen met water.
  • Ben jij ook iemand die snel last heeft van roos/jeuk/korstjes op je hoofdhuid? Dan is het erg belangrijk dat je je haar helemaal droog föhnt na het douchen, en het liefst ook zo snel mogelijk. Wanneer je haar vochtig is, is de groei voor schimmel erg makkelijk. Daardoor blijf je last houden van roos. Ook is het belangrijk om een zo mild mogelijke shampoo te kopen, dus shampoo zonder parfum en parabenen. Neutral is hier een voorbeeld van. En het allerbelangrijkste is dat je je haar maximaal maar 2 x in de week gaat wassen met shampoo.
  • Maar hoe doe je het met uitgaan? Was je je haar na een avondje stappen ook niet?
    Ja, hier heb ik op het begin heel erg mee moeten puzzelen. Wat ik doe is mijn haar alleen met water uitspoelen. Op deze manier is mijn haar toch fris van geurtjes en heb ik het niet met shampoo gewassen. Wel is het belangrijk dat je je haar na het wassen helemaal droog föhnt.
  • Hoe doe je het met sporten? Was je na het sporten je haar wel/niet?
    Hier geldt hetzelfde als hierboven. Op het begin waste ik mijn haar niet, maar ik merkte toch dat ik jeuk kreeg van het zweet wat op je hoofdhuid blijft zitten. Dat is niet fris en ook totaal niet prettig. Ook na het sporten spoel ik mijn haar met alleen water uit. Tenzij ik op maandagavond of donderdagavond ga sporten. Vaak zet ik het sporten wel op één van deze dagen neer. Soms sport ik ook vrijdagochtend. Dan stel ik het haar wassen uit tot vrijdag na het sporten.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben. Mochten jullie nog vragen/aanvullingen/tips hebben, zet ze gerust hieronder.
Fijne dag nog allemaal!

Heel veel liefs,
Lotte

 

 

Plaats een reactie